Plannen en doen….
27 oktober 2016

Als Master Chef organiseren

b671d1dcad7de70a001723088321dbe7

Heel graag mag ik kijken naar het programma Master Chef. De snelle opdrachten, de mooie keuken, de prachtige producten, de kennis die je oppikt, de jury. Ik vind het allemaal even leuk. Heerlijk aan het einde van de dag even bijkomen op de bank.

Vorige week kregen ze een pittige opdracht. Er moest een toetje gemaakt worden met twaalf verschillende technieken. De tijd was uiteraard kort.

Bijzonder is dan om te zien hoe ook hier organiseren van belang is. Het goed lezen van het recept, duidelijk bedenken hoe je het gaat aanpakken en stap voor stap aan de gang. Vooral het tussentijds je werkplek weer opruimen is dan van belang. Zo houdt je overzicht en dan is de kans van slagen echt een stuk groter.

Eén van de kandidaten had veel moeite met de opdracht. Ik kan me daar van alles bij voorstellen want voor Master Chef meende ik te kunnen koken maar inmiddels weet ik dat ik in staat ben redelijk leuk een recept te volgen. Dit blijkt dan weer iets heel anders te zijn dan koken.

De kandidaat was driftig in de weer met potten, pannen, bestek, maatbekers. Het stapelde op, geen werkplek meer te bekennen en het overzicht totaal zoek. Dan kan je denken, ach wat maakt het uit, een beetje rommel. Maar het kwam er op neer dat ze de opdracht verloor. Dit had, aldus de jury, mede te maken met haar gebrek aan organisatie op haar werkblad.

Dit is wat op woonplekken waar mensen het overzicht, door gebrek aan organisatie, kwijt raken ook gebeurd. Je gaat dingen verliezen. Dit kan om allerlei zaken gaan. Letterlijk om spullen, om rekeningen, om ruimte, om overzicht, om een plek om je op te laden. Dit kan weer als gevolg hebben dat je in de problemen raakt doordat rekeningen niet op tijd betaald worden, je werk niet goed kunnen doen door het gebrek aan goede werkruimte, mensen niet meer uit durven nodigen. Maar vooral kan het zorgen dat jij je niet (langer) thuis voelt in je eigen huis. Dan is er geen plek om echt weer positieve energie op te doen, zodat je om kan gaan met allerlei zaken die op je pad komen.

Wat dus zo onschuldig lijkt als een rommelig aanrechtblad kan je uiteindelijk duur komen te staan. Maar net als de kandidaten in Master Chef, opdrachten kunnen voltooien die ze in de startfase niet hadden durven dromen, is organiseren ook te leren. Organiseren is geen talent, het zijn allerlei trucs en toepassingen die je leven een stuk makkelijker maken. Een professional organizer kan je helpen de trucs en toepassingen die bij jou passen je eigen te maken. Waar je nu misschien nog droomt van een goed georganiseerd huis is het heel goed mogelijk daar waarheid van te maken. Voor je het weet kan jij ook heerlijk onderuit op de bank om je heen kijken en zien en voelen, Dit is mijn thuis!

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *